måndag 26 augusti 2013

Veckans lästips!





God morgon!!!

På svensk mark igen och solen strålar även här! Gött!!


Med en hel hög böcker i bagaget klarade jag mig nästan hela veckan... Men de tog slut i alla fall så en bok lånade jag i hotellets foajé. Visst är det superba när det står en bokhylla full med kvarlämnade böcker och tidningar?! Jag lämnade alla mina pockets kvar till andra resenärer! 


Den jag hittade där i hyllan var Kajsa Ingemarssons "Någonstans inom oss" från 2011. En väldigt tankeväckande och på ett sätt sorgsen bok om livsval, kärlek, döden, arv kontra miljö och inte alls inte lik hennes tidigare som varit mer glättiga. Till skillnad från flertalet andra svenska kvinnliga författare (ingen nämnd) gillar jag Ingemarssons språkbruk och intellekt.










I slutet på Jojo Moyes väldigt gripande bok från 2012 "Livet efter dig" var jag tvungen att ta paus. Mitt hjärta brast och jag orkade inte läsa vidare. När även sista kapitlet var slut fyllde jag poolen med mina tårar. Jag lade huvudet på kanten ut mot Medelhavet och grät över livet, ödet, döden och kärleken. Solen brände mina axlar och allt det blå i mitt synfält brände mina tårfyllda ögon. En bok jag aldrig kommer att glömma. Läs den!




Nu måndag, ny vecka, ny säsong och massa jobb! Tjohoooo!!!







1 kommentar:

Bokcaféet i byn sa...

Instämmer gällande båda böckerna! Just läst två andra böcker av Jojo Moyes (ska snart recensera dem på bloggen) och de var också väldigt bra men långt ifrån så sorgliga som "Livet efter dig".
Må så gott!
Kram Anna

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin