söndag 3 januari 2010

Bokmal - också...

Året första bok är läst. Jag har hittat en ny blogg som jag läser med häpnad. Kolla in En bok om dagen, som är precis vad den heter...

Eftersom jag blev inspirerad att dela med mig vill jag härmed skriva om min första bok detta året. Om sanningen ska fram så började jag läsa den före jul -var nog inte så koncentrerad som jag borde och hade lite svårt att fastna- men det har ju också varit en del annat som tagit min tid sedan dess...
Detta är Camilla Ceders debut och är faktiskt en skickligt skriven kriminalroman på nästan 500 sidor. Hon är född -76, kommer från Majorna i Göteborg och boken utspelar sig på landsbygden åt mitt håll. Vi får följa med till polisstationen i Borås och Kinna och i omgivningarna bortom allfarvägen. Bara det är ju värt läsningen, men saken är den att Fruset ögonblick är en bra deckare där historia vävs samman med nutid och där personskildringen helt klart är intressant.

Seja väcks av telefonen en tidig, kall decembermorgon av sin ålderstigne granne Åke. Han berättar att han hittat en massakrerad kropp vid en gammal bilverkstad och att hon måste köra honom dit. Seja har precis hämtat sig efter sin skilsmässa och nu vänds allt upp och ner när hon och Åke rullar in på uppfarten till Thomas Edells verkstad och skrot där polisen påbörjat sin undersökning. Minnen väcks till liv och Seja måste få se den döde... Hon blir helt besatt av detta och det får konsekvenser inte minst för kriminalkommissarie Christian Tell.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Lena!
Tack för tipset, den boken ska jag ta o läsa, älskar svenska deckare:)

Angående kameran, vi frågade försäljaren om skillnaden och han sa att de är ungefär lika bra men att Canon har fler pixlar i sin. Om man ska skriva ut stora bilder i typ A3 var väl Canon att rekommendera men till vårt bruk (blogg och familjebilder)funkar Nikonen bra. Vi tog den för att den kändes mest prisvärd, man fick med en blixt värd 1800kr på köpet och lite annat "lullull".Nu återstår bara att lära sig den..hmm! Tur att det ingick en kurs i priset oxå;)

Ha en trevlig eftermiddag,

Kraam Jenny

Viveka i Bläckhornet sa...

Kanske den boken är något för mig!

Jag brukar läsa böcker i perioder. Sträckläser gärna när jag börjar. Nu har jag faktiskt längtat efter en bra bok så...

God fortsättning

Kram Viveka

Mia sa...

Vad roligt att du hittade till mig, så att jag också hittar hit.

Jag såg just (tack vare dig) att länken till att få till 3 spalter inte fungerar. Hittade en annan sida så nu fungerar länken igen, annars kommer den här också: http://www.bloggerbuster.com/2007/07/create-three-column-blogger-template.html

Se om du får ihop det där, följ instruktionerna bara. Tips: GÖR EN BACKUP/KOPIA på din blogg innan du börjar med några ändringar. Just in case... :)

Kram och lycka till!
Mia

Mia sa...

Jag igen, hittade ännu en länk som kanske kan vara till hjälp: http://www.blogcrowds.com/resources/blogger-templates/3-columns/

Kram kram

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin